Lær deg å unngå digital svindel!
Skrevet av: Torbjørn Z. Bergen
Publisert dato: 11. april 2019
"Gratulerer - du har vunnet et reisegavekort på 10.000 kroner - klikk her for å hente premien din!"
"Du har 72 timer på å betale før jeg sender videoen til alle vennene dine. Dette er din siste advarsel."
"Betaling feilet. Klikk her for å oppdatere dine kredittkort-opplysninger".
Du går vel ikke i fella?
Metodene blir mer og mer effektive, og det kan bli vanskelig å identifisere svindel blant alt du ser på skjermen din.
I denne artikkelen gir vi deg noen gode råd, slik at du ikke blir svindlerenes neste offer.
Behovet for å skrive denne artikkelen skjønte jeg først nylig, når jeg (som ganske dreven) holdt på å gi bort Apple-passordet mitt til svindlerene. Det gir lett tilgang til mitt digitale liv, og svindelen var så proff at selv jeg ikke reagerte før det nesten var for sent. At avsenderens navn inneholdt "Apple", at teksten var skrevet så godt, at mailen tilsynelatende kom fra Apple selv, og at nettsiden jeg trykket meg inn på (som i mailen også tilsynelatende ledet til no.apple.com) så profesjonell ut. Varsellampen begynte å blinke når jeg så at nettadressen jeg hadde gått inn på var en helt annen - her ble jeg nesten lurt...
Noen gjengangere er ofte:
- En henvendelse fra det som ser ut til å være offentlige myndigheter (gjerne Skatteetaten), bank eller lignende.
- Betalingsinformasjon feilet, oppdater dine opplysninger.
- Du har vunnet!...
- Engelskspråklige tilbud av forskjellig art fra en ukjent avsender.
- E-post som inneholder filer, gjerne forklart som "faktura", "bilag" eller "rapport" fra noen du ikke kjenner til.
Dette kjennetegner svindel på internett:
- Du blir bedt om å gå inn på en lenke i e-posten, eller å åpne en vedlagt fil.
- Du blir bedt om å oppgi kortinformasjon
- Svindelen er ofte skrevet på svært dårlig norsk, og er gjerne oversatt fra et annet språk i Google Translate.
- Svindelen kan også være på engelsk.
Hvordan kan jeg unngå å bli lurt?
- Bruk hodet - dersom noe er for godt til å være sant, så er det nok dessverre nettopp det.
- Aldri oppgi kortnummer fra bank- eller kredittkort.
- Ikke klikk på lenken direkte i mailen dersom du er det minste usikker. Hvis du likevel gjør det, se etter den grønne hengelåsen i nettleseren din - og sjekk for all del at domenet stemmer overens med siden du besøker (f.eks skatteetaten.no, ikke skatt-system.com)
- Venter du ikke et vedlegg fra noen, ikke åpne det med mindre du kjenner avsenderen.
- Får du beskjed fra Apple, Netflix eller lignende om å oppgi kortinformasjon - er dette en klassiker på svindel.
Er du usikker, logg deg heller inn ved å gå til tjenesten i nettleseren (uten å klikke på linker i mailen), og sjekk heller der.
Hva hvis jeg blir oppringt?
- Mange av telefonsvindlerne ringer fra norske telefonnumre, gjerne et lokalt fasttelefonnummer eller et vilkårlig mobilnummer.
- De aller fleste snakker gebrokkent, gjerne engelsk.
- Ikke gi fra deg informasjon, og avslutt samtalen raskest mulig.
- Microsoft-svindel er det mest vanlige, men vi kan berolige deg med at Microsoft ikke ringer hjem til sine forbrukere.
- Dersom svindleren gjør deg usikker ved å si at han ringer fra et kjent firma, som f.eks Finn.no eller Skatteetaten, og ber om opplysninger du ikke vil gi fra deg - legg heller på. Om du er usikker, kan du søke opp firmaets telefonnummer selv, og heller ringe de tilbake.
Hva hvis uhellet først er ute... Har jeg blitt lurt?
- Dersom du har gitt fra deg kredittkort-informasjon, ring umiddelbart banken og steng kortet. Banken har døgnåpen sperretjeneste.
- Politianmeld svindelen, og reklamer til banken på transaksjonen. Du kan også kontakte Forbrukertilsynet hvis du er privatperson.
- Bytt eventuelle passord du har eller kan ha oppgitt.
Forebygg!
- Aktiver regionsperre på dine bankkort. Dette gjør du enkelt i nettbanken. Banken kan også veilede deg på telefon.
- Lær mer om nettsvindel på www.nettvett.no
- Vær oppmerksom og føre var, vær heller litt for mistenksom enn litt for rask. Det er lett å tenke at det ikke skjer med deg, men du vet aldri.
Spør om hjelp!
Dersom du er usikker på om det du ser på er svindel eller ikke, spør IT-ansvarlig i din bedrift eller sjekk med noen du stoler på at kan identifisere eventuell svindel for deg.
Eller, du kan gjøre det enkelt og kontakte oss i ResponsDirect! For deg som er kunde hos oss, koster det ingenting ekstra å kontakte oss og be om assistanse til å vurdere saken. Dersom du ikke er kunde hos oss, kan du fortsatt få hjelp ved å henvende deg til oss, en 15-minutters konsultasjon er nok til å kontrollere det du ser på - og koster kun kr. 185,- + mva.
Du treffer oss på velkommen@responsdirect.no eller telefon 613 11 000 mandag - fredag fra 08 til 18. Vi er her for å hjelpe deg!